-

Palvelualojen työttömyyskassa laajentaa automaattista päätöksentekoa

03.10.2024

Palvelualojen työttömyyskassa otti viime vuonna käyttöön automaattisen päätöksenteon osana ansiopäivärahahakemusten käsittelyä. Automaattisia ratkaisuja voidaan antaa sellaisissa asioissa, jotka eivät edellytä erillistä inhimillistä harkintaa.

Voit lukea automaattisen päätöksenteon käyttöönotosta lisää aiemmasta tiedotteestamme.

Automaatio laajentuu kokonaan työttömien jatkohakemuksiin

Lokakuusta 2023 alkaen Palvelualojen työttömyyskassa on voinut käsitellä tietyt osa-aikatyötä sisältävät jatkohakemukset kokonaan automaattisesti.

Kehitystyön ansiosta automaatiota voidaan hyödyntää nyt myös täyttä päivärahaa saavien eli kokonaan työttömien jatkohakemusten käsittelyssä. Tämä tarkoittaa, että yhä suurempi osa kassan vastaanottamista ansiopäivärahahakemuksista voidaan ratkaista automaattisesti.

Kassan hallitus teki uuden käyttöönottopäätöksen 3.10.2024. Laajennuksen suunniteltu käyttöönottopäivä on 21.10.2024 ja ensimmäiset automaattiset päätökset kokonaan työttömien jatkohakemuksien osalta on tarkoitus antaa vuoden 2024 aikana.

Mitkä hakemukset voidaan ratkaista automaattisesti?

Kokonaan työttömien jatkohakemukset voidaan ratkaista automaattisesti, jos päivärahan hakijat eivät hakujaksoillaan ole saaneet palkkatuloa, eikä hakemusten käsittelyssä esiinny muita tapauskohtaista harkintaa edellyttäviä seikkoja, kuten muita etuuksia, lausuntoja tai lisätietopyyntöjä.

Jos hakemuksen käsittelyssä tarvitaan minkäänlaista inhimillistä harkintaa, asiassa tekee päätöksen aina työttömyyskassan etuuskäsittelijä. Esimerkiksi hakijan ensimmäistä ansiopäivärahahakemusta ei koskaan ratkaista automaattisesti.

Automaattinen päätöksenteko tehostaa työttömyyskassan toimintaa

Automaation avulla kassa voi hoitaa tehokkaammin tiettyjä rutiininomaisia mutta aikaa vieviä käsittelytehtäviä, mikä vapauttaa kassan voimavaroja esimerkiksi asiakaspalveluun sekä muuhun käsittely- ja kehitystyöhön.

Kassan jäsenille tämä voi tarkoittaa lyhyempiä käsittelyaikoja, sujuvampaa asiointia sekä etuuksien nopeampaa maksatusta.

Voit lukea lisää automaattisesta päätöksenteosta ja tutustua käyttöönottopäätöksiin täältä.